The commitment function in some works by Gabriel García Márquez in contrast to various cinematographic films. Pedagogical resources that promote sensitivity and criticality for a reconstruction process of forgiveness and peace in Colombia

Authors

  • Jonathan Caicedo Girón UNIMINUTO
  • Eusebio Lozano Herrera UNIMINUTO

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v18i35.417

Keywords:

pedagogy, peace, literature, film, alterity

Abstract

This article analyzes some texts by the writer Gabriel García Márquez how La hojarasca (1955), El coronel no tiene quien le escriba (1961), Cien años de soledad (1967), Los funerales de la mamá grande (1968), Crónicas de una muerte anunciada (1981) ) y Vivir para contarla (2002) as well as some film productions such as Chircales (1972), El pianista (2002), Voces Inocentes (2004) and Sometimes In April (2005) as useful resources to promote critical thinking and awareness about construction of the peace processes in Colombia with the students of the Minuto de Dios University Corporation. The Written Communication course enables the integration of knowledge through reading, writing and cinema. The proposal integrates students from all first semester careers. Through a praxeological look that methodologically reveals how the matter unfolds from a pedagogical perspective in the classroom. The main objective is to reflect how progressively each one of the students is sensitized from the introspection exercises that tend to unify stories that promote reflective and critical thinking through a process of otherness. The issue gravitates in creating new sensitivities and experiences through some stories by the Caribbean author, whose narrative allows us to rethink the notion of forgiveness and reconciliation and another films in the construction of a social feeling that evidences how educational alternatives are woven from the university that impact the contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jonathan Caicedo Girón, UNIMINUTO

Licenciado en Educación Básica con Énfasis en Humanidades y Lengua Castellana de UNIMINUTO. Magíster en Estudios Literarios de la Universidad Santo Tomás. Coordinador académico de CEPLEC y de la Licenciatura en Humanidades de Lengua Castellana en UNIMINUTO.

Eusebio Lozano Herrera, UNIMINUTO

Licenciado en Educación Básica con Énfasis en Humanidades y Lengua Castellana de UNIMINUTO. Máster Profesor Internacional en la Enseñanza de Lengua y Cultura Española en la Universidad Pontificia de la Universidad de Salamanca UPSA. Magíster en Innovaciones Sociales en Educación de UNIMINUTO

References

Abad, H. (2017). Las formas de la pereza. Bogotá: D.C. Oveja negra.

Alban, A. y Rosero, J. (octubre 2016). Colonialidad de la naturaleza: ¿Imposición tecnológica y usurpación epistémica? Interculturalidad, desarrollo y re-existencia. 45 (pp. 27-41). http://www.scielo.org.co/pdf/noma/n45/n45a03.pdf

Álvarez, M. (1997). El texto literario como estrategia para desarrollar la escritura creativa y el pensamiento crítico. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/268391419_EL_TEXTO_LITERARIO_COMO_ESTRATEGIA_PARA_DESARROLAR_LA_ESCRITURA_CREATIVA_Y_EL_PENSAMIENTO_CRITICO

Bezanilla M., Poblete M., Fernández N., Arranz S. y Campo L. (2018). El pensamiento crítico desde la perspectiva de los docentes universitarios. Estudios Pedagógicos XLIV, N° 1: 89-113

Brecht, B. (1945). Poemas y canciones. Buenos Aires: Alianza editorial.

Bourdieu, P. (1986). El Campo Literario. Barcelona: Arte y Literatura.

Caicedo, J. (2019). Más allá de la acera. Revista Almiar, (103). Recuperado de https://margencero.es/margencero/jonathan-caicedo-giron-mas-alla-de-la-acera/

Calderón, M. (2014). Implementación de la estrategia didáctica del desarrollo del pensamiento crítico – reflexivo en el análisis literario de Hamlet de Shakespeare. Revista de Educación. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7107566

Cecereu, L. (noviembre 2004). La violencia como opción creativa en la obra de Martin Scorcese. Aisthesis: Revista Chilena de investigaciones estéticas, n. 37(pp. 64-85) file:///D:/user/Downloads/Dialnet-LaViolenciaComoOpcionCreativaEnLaObraDeMartinScors-7009818.pdf

Deleuze, G. y Guattari, F. (1978). Kafka, por una literatura menor. México: Era, S.A.

González, D. (2016). La carta de Martha Nussbaum a los colombianos. Bogotá: El Espectador. D.C. Recuperado de: https://www.elespectador.com/noticias/opinion/la-carta-de-martha-nussbaum-a-los-colombianos/

García Márquez, G. (1955). La hojarasca. Bogotá, D.C.: Oveja Negra

García Márquez, G. (1961). El coronel no tiene quien le escriba. Bogotá, D.C: Oveja Negra

García Márquez, G. (1967). Cien años de soledad. Bogotá, D.C: Oveja Negra

García Márquez, G. (1978). Los funerales de la mamá grande. Bogotá, D.C: Oveja Negra

García Márquez, G. (1981). Crónica de una muerte anunciada. Bogotá, D.C: Oveja Negra

García Márquez, G. (1982). La soledad de América Latina. Bogotá, D.C: Oveja Negra

García Márquez, G. (2002). Vivir para contarla. Bogotá, D.C: Oveja Negra

Gómez, M. (2008). Sobre el concepto de perdón en el pensamiento de Hannah Arendt. Recuperado: file:///C:/Users/windows/Downloads/Sobre%20el%20concepto%20de%20perd%C3%B3n%20en%20Hannah%20Arendt.pdf

Juliao, C. (2002). La praxeología: una teoría de la práctica. Bogotá. D.C: Uniminuto.

Landinez, D. (2011). Resistiendo al Control: ¿Es posible una ética de la resistencia? Saga, (22), 37-46.

Landinez, D. (2018). Libertad: un efecto ético de la literatura. En: Forace, V. y Pasetti, M. (comp.). Actas del VI Congreso Internacional CELEHIS de Literatura (pp. 1358-1366). Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata.

Mandoki, L. (director) y Bender, L. (Productor) (2004). Voces inocentes. México: 20th Century Studios

Redacción de El país (2016). Nobel Gabriel García Márquez, facilitador silencioso de otros procesos de paz. Diario El País. Recuperado de: https://www.elpais.com.co/proceso-de-paz/nobel-gabriel-garcia-marquez-facilitador-silencioso-de-otros-procesos-de-paz.html

Presidencia de la República de Colombia–Colciencias (1996). Colombia: al filo de la Oportunidad. Recuperado de http://www.plandecenal.edu.co/cms/media/herramientas/colombia_al_filo_de_la_oportunidad.pdf

Peck, R. (director) y Delume, D. (productor) (2005). Sometimes In April. Ruanda, Francia, Estados Unidos: HBO Films

Polanski, R. (director) y Benmusa, R. (productor) (2002). El pianista. Polonia: Studio Babelsberg

Redacción Cultura (2016). Este desastre cultural no se remedia ni con plomo ni con plata": Gabriel García Márquez. El Espectador. Recuperado de: https://www.elespectador.com/noticias/cultura/este-desastre-cultural-no-se-remedia-ni-con-plomo-ni-con-plata-gabriel-garcia-marquez/

Rodríguez, M. (productor) y Silva, J. (director) (1972). Chircales. Colombia: Pro imágenes Colombia

Rossi, F. (director) y Gasser, Y. (productor) (1981). Crónica de una muerte anunciada. Italia, Colombia, Francia: Francesco Rossi

Sánchez, J. (2005). Sometimes In April ofrece otro relato del genocidio de Ruanda. Recuperado de: https://www.elperiodicodearagon.com/noticias/escenarios/sometimes-in-april-ofrece-otro-relato-genocidio-ruanda_167100.html

Santizo, W. (2019). La escuela y la educación, factores clave para el desarrollo de la solidaridad internacional. En Talleres multiimpresos, Escuela territorio de paz. (pp. 19 – 22) CEID FECODE

Santos, J. (2016). La batalla por la paz. Bogotá: Editorial planeta

Torres, J. D. (2014). ¿Por qué García Márquez se fue a México? El Espectador. Recuperado de: https://www.elespectador.com/noticias/cultura/por-que-garcia-marquez-se-fue-a-mexico/

Webster, J. (director) (2015). Gabo, La Magia de lo real. Colombia: Netflix

Published

2021-01-21

How to Cite

Caicedo Girón, J., & Lozano Herrera, E. . (2021). The commitment function in some works by Gabriel García Márquez in contrast to various cinematographic films. Pedagogical resources that promote sensitivity and criticality for a reconstruction process of forgiveness and peace in Colombia. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 18(35), 107–121. https://doi.org/10.29197/cpu.v18i35.417