A view to inclusive education from the conceptions of preschool and primary education teachers

Authors

  • Adriana Juliet Serna Jaramillo Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia
  • Elizabeth Serna Jaramillo Universidad de Antioquia (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.493

Keywords:

Attention to diversity, teaching conceptions, inclusive education, disability

Abstract

To achieve transformations in education, a broad view that conceives students as active subjects in their learning process is required, co-participants in decision-making, with different possibilities of access to information and construction of knowledge in attention to their diverse needs. This study aims to show the conceptions of preschool and primary education teachers regarding inclusive education. As a specific objective, this study offers a reflection on the importance of training with strategies and knowledge of policies on inclusion from academic faculties to future teachers. 40 teachers and 5 directors of educational centers in the municipality of San Juan de la Maguana in Dominican Republic were interviewed. The methodological design focuses on a qualitative approach. The analysis of the results made it possible to show that nearly all teachers conceive inclusive education as necessary and show a positive attitude towards it, especially supported by the vocation and love for the teaching profession. Some teachers consider that they require more training from the university stage and to continue developing the skills that will help them deal with attention to diversity and inclusion, as well as having the necessary tools and resources that allow teachers to assertively carry out inclusive education processes in classrooms and educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Juliet Serna Jaramillo, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia

Doctora en Neuropsicología clínica por la Universidad de Salamanca.  Magíster en Neuropsicología y Educación en UNIR. Licenciada en Educación Especial por la Universidad de Antioquia. Profesora en la Licenciatura en Educación Infantil de la Facultad de Educación de la Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.

Elizabeth Serna Jaramillo, Universidad de Antioquia (Colombia)

Magíster en Dirección de Empresas (MBA) por la UNIR. Administradora de empresas por la Universidad de Antioquia. Profesora de inglés en la Universidad de Antioquia y Universidad Eafit.

References

Ainscow, M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas. Narcea.

Alegre, M. (2000). Diversidad humana y educación. Ediciones Aljibe

Álvarez, P. P. R., Alegre de la Rosa, O. M., Castro de Paz, J. F., Castro, L. F., Sanabria, M. A. L., López, A. D. y Abad, M. M. (2012). Tutoría Universitaria Inclusiva. Guía de buenas prácticas para la orientación de estudiantes con necesidades educativas específicas. Narcea.

Amiama-Espaillat, C. (2020). Desafíos de la Educación Especial en el desarrollo de Escuelas Inclusivas. Ciencia y Educación, 4(3), 133-143. https://doi.org/10.22206/cyed.2020.v4i3.pp133-143

Amor, A.M., Fernández, M., Verdugo, M. Ángel., Aza, A. y Calvo, M.I. (2021). Towards the fulfillment of the right to inclusive education for students with intellectual and developmental disabilities. Framework for action. Education Sciences & Amp: Society - Open Access, 12(1). https://doi. org/10.3280/ess1-2021oa11471

Araya, C. A., Álvarez, S. Y., Garín, T. L., Pallero, B. F., Puchi, V. N. y Véliz, M. B. (2020). Actitudes, concepciones y prácticas inclusivas de docentes y educadores diferenciales de escuelas rurales. Revista INTEREDU Investigación, Sociedad y Educación, 3(II), 61-81. https://doi.org/10.32735/S2735-65232020000369

Arnaiz, P. (2003). Educación inclusiva: una escuela para todos. Aljibe.

Ávila, E. y López, M. (2021). La Educación Inclusiva en el contexto dominicano. Educ@ción en Contexto, VII(14), 170-195.

Booth, T. y Ainscow, M. (2000). Guía para la evaluación y la mejora de la educación inclusiva. CSIE Ltd.

Carbonell, J. (2016). Pedagogías del siglo XXI. Octaedro.

Cardona, M. (2006). Diversidad y educación inclusiva: enfoques metodológicos y estrategias para una enseñanza colaborativa. Pearson-PrenticeHall.

Corral, J. K. (2019). Educación inclusiva: concepciones del profesorado ante el alumnado con necesidades educativas especiales asociadas a discapacidad. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 12(2), 171-186. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/439

Correa, A. J. I. y Suárez, V. J. P. (2021). Relaciones entre educación e inclusión. Revista boletín Redipe, 10(9), 93-107. https://doi.org/10.36260/ rbr.v10i8.1387

Crisol, M. E. (2019). Hacia una educación inclusiva para todos, Nuevas contribuciones. Profesorado. Revista de currículo y formación del profesorado, 23(1), 1-9.

Duk, C., Cisternas, T. y Ramos, L. (2019). Formación Docente desde un Enfoque Inclusivo. A 25 Años de la Declaración de Salamanca, Nuevos y Viejos Desafíos. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 91-109. https://www.scielo.cl/ pdf/rlei/v13n2/0718-7378-rlei-13-02-91.pdf

Durán, D. y Giné, C. (2011). La formación del profesorado para la educación inclusiva: Un proceso de desarrollo profesional y de mejora de los centros para atender la diversidad. Revista Latinoamericana de Inclusión Educativa, 5(2), 153-170. https://www.researchgate.net/ publication/328631184

Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Narcea.

European Commission. (2017). Preparing teachers for diversity: The role of initial teacher education.

Febles, A. M., Cortegaza, A. L. y Díaz, V. T. (2021). Evaluación de competencias didácticas en el desarrollo de la educación inclusiva en el Distrito Educativo 12-03. UCE Ciencia. Revista de postgrado, 9(1). http://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/224/211

Haggis, S. M. (1992). Educación para Todos: finalidad y contexto. UNESCO. https://n9.cl/gtdp4

Hurtado, Ch. Y. M., Mendoza, U. R. S. y Viejó, V. A. B. (2019). Los desafíos de la formación docente inclusiva: Perspectivas desde el contexto latinoamericano. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 5(2), 98-110. https://dx.doi. org/10.17561/riai.v5.n2.9

Jordan, A. y Stanovich, P. (2003). Teacher’s personal epistemological beliefs about students with disabilities as indicators of effective teaching practices. Journal of Research in Special Education Needs, 3(1). https://doi.org/10.1111/ j.1471-3802.2003.00184.x

Loreman, T., Forlin, C. y Sharma, U. (2007). An International Comparison of Pre-service

Teacher’s Attitudes towards Inclusive Education. Disability Studies Quarterly, 27(4). https://dsqsds.org/article/view/53/53

Marchesi, A. y Hernández, L. (2019). Cinco Dimensiones Claves para avanzar en la Inclusión Educativa en Latinoamérica. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 45-56. http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol13-num2/RLEI13,2.pdf

Ministerio de Educación de la República Dominicana (MINERD- 2017). Orientaciones Generales para la Atención a la Diversidad Guía para la realización de Ajustes Curriculares Individualizados (ACI). MINERD.

Rivera, F. D. y Núñez, H. C. (2017). Capacitación profesional docente: realidades de la educación inclusiva. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 13(26), 15-25. https://cuaderno.pucmm.edu.do/index.php/cuadernodepedagogia/article/view/260/249

Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.

Sánchez, C. A. X. (2018). Humanizando la escuela a través de la educación inclusiva. EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 7(1), 107-123. https://doi.org/10.21071/edmetic. v7i1.10042

Talou, C. L., Borzi, S. L., Sánchez Vásquez, M. J., Gómez, M. F., Escobar, S. y Hernández Salazar, V. (2010). Inclusión escolar: Reflexiones desde las concepciones y opiniones de los docentes. Revista de Psicología, 11, 125-145. http://www. memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4842/ pr.4842.pdf

Torres-González, J. (2010). Pasado, presente y futuro de la atención a las necesidades educativas especiales: Hacia una educación inclusiva. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 49(1), 62-89. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3579916

UNESCO. (2006). Orientaciones para la Inclusión: Asegurar el Acceso a la Educación para Todos. UNESCO.

UNESCO. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación. http://unesdoc.unesco.org/ images/0017/001778/177849s.pdf

Verdugo, M. Á. y Rodríguez, A. (2008). Valoración de la inclusión educativa desde diferentes perspectivas. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 39(3), 5-25.

Published

2023-01-13

How to Cite

Serna Jaramillo, A. J. ., & Serna Jaramillo, E. (2023). A view to inclusive education from the conceptions of preschool and primary education teachers. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 20(39), 145–157. https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.493