Social media and music education: a pedagogical experience in initial teacher training
Keywords:
social media, Instagram, music education, university educationAbstract
Instagram can be positioned as a resource for teaching music education thanks to its audiovisual format, which is useful for promoting student motivation and autonomy. This kind of approach was applied between 2019 and 2022, when 331 students enrolled in the Primary Education degree participated in a project that implemented this social network as a didactic enhancement. A private Instagram account was managed with publications linked to the contents, evaluating the experience through a satisfaction questionnaire. Now, the aim of this article is to justify Instagram’s educational possibilities for musical training through an account of pedagogical experience. In this way, under the methodology of investigation-action , a private Instagram account was established so that the posts tied to musical content and it evaluated the students’ experience through a satisfaction questionnaire. The results suggest that the majority of the students were satisfied and considered the tool useful. Furthermore, they supported its application in other subjects and they considered using it in their future teaching work. For all these reasons, Instagram could be considered an effective resource for teaching music by improving the assimilation of content and encouraging academic interaction within an accessible digital environment.
Metrics
References
Ausubel, D. (1980). Psicología Educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Trillas.
Bernal, A. (2022). El uso de Instagram para promover la interacción entre los estudiantes. RedELE Revista electrónica de didáctica ELE, 34, 178–198.
Elliot, J. (2005). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata.
Gabarda, V., Gabarda, C, Cuevas, N. y Cívico, A. (2025). Impacto da tecnologia na aprendizagem no ensino superior: uma revisão sistemática da literatura. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 18(1), 1–15. https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/51463
García-Herrera, P., Morales-Gómez, P., Matallana-González, M., Cámara-Hurtado, R., Cebadera-Miranda, E., Ciudad-Mulero, M., Domínguez-Díaz, L., Niño-Vega, E. y Sánchez-Mata, M. (2022). Instagram como recurso docente virtual en la enseñanza universitaria. En L. Hernández. (Coord.), Jornada Aprendizaje Eficaz con TIC en la UCM (pp. 245–255). Universidad Complutense de Madrid.
Garzón, R., León, K., & Trejo, S. (2019). Instagram use and its effects on self-esteem of teen students. Social Review. International Social Sciences Review/Revista Internacional de Ciencias Sociales, 8(3), 197–209. https://doi.org/10.37467/gka-revsocial.v8.2324
León-Ortiz, C., León-Ortiz, C. y Troya, H. (2023). Los procesos de enseñanza de Historia y otras ciencias sociales, una aproximación a la innovación en tiempos de pandemia del COVID-19. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 20(39), 84–96. https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.484
Lucas, L. y Resa, A. (2025). Los entornos sociodigitales como espacios para interpelar los discursos androcéntricos del patrimonio y construir aprendizajes coeducativos en la formación inicial del profesorado. Feminismo/s, 45, 67–94. https://doi.org/10.14198/fem.2025.45.03
Lugo, N. (2022). De las narrativas transmedia al diseño de aprendizaje transmedia. Universidad Iberoamericana León.
Martínez, A. (2020). Instagram como recurso didáctico en la educación superior en los grados de infantil y primaria. En REDINE (Coord.), Contribuciones de la tecnología digital en el desarrollo educativo y social (pp. 124–134). Adaya Press.
Medina, F. (2020). Instagram como recurso didáctico para desarrollar la escritura creativa: caso microrrelato. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 17(33), 84–93.
Mondéjar-Muñoz, L. y Rodríguez, R. (2025). La tecnología musical en el ámbito curricular europeo: estudio comparativo de España, Francia, Alemania e Italia en la educación primaria y secundaria. UTE Teaching & Technology (Universitas Tarraconensis), (1), e3761. https://doi.org/10.17345/ute.2025.3761
Montero, L. (2020). Un acercamiento hacia la apropiación y consumo de Instagram por parte de jóvenes universitarios. Revista Reflexiones, 99(2), 1–22. https://doi.org/10.15517/rr.v99i2.39543
Mora, V. y González, M. (2022). Instagram como herramienta motivacional docente: Estudio de caso. index.Comunicación, 12(2), 143–170. https://doi.org/10.33732/ixc/12/02Instag
Moreira, J. (2021). Narrativas digitales como didáctica educativa. Polo del Conocimiento, 6(3), 846–859. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v6i3.2409
Ojinaga, I. (2021). Instagram como recurso en la didáctica de lenguas y culturas. Anuario de Letras Modernas, 24(2), 90–104. https://doi.org/10.22201/ffyl.01860526p.2021.24.2.1519
Swanwick, K. (1994). Música, pensamiento y educación. Morata.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.