Resistance, shifts, and escape routes: towards a critical and emancipatory approach to Mathematics and Language education
Keywords:
educational policy, assessment, social inequality, critical pedagogy, neoliberalismAbstract
From a theoretical-critical approach, grounded in the contributions of Skovsmose, Popkewitz, Bourdieu, Bernstein, and Foucault, this theoretical review article aims to examine the role of the standardization of language and mathematics teaching in higher education and to explore their potential as emancipatory tools from a critical perspective. It is argued that mechanisms such as curricula and standardized assessments not only regulate the knowledge to be acquired but also discipline students’ bodies and subjectivities, establishing a regime of exclusion that operates under the guise of scientific neutrality. In response to these dynamics—which serve market interests rather than liberating goals—the article proposes a critical and contextualized education that restores the unbinding potential of both disciplines, promoting inclusion, social reflection, and the transformation of the dominant order. Building a critical pedagogy in higher education requires dismantling the neoliberal logic that underpins teaching and creating spaces that enable the formation of reflective individuals capable of challenging power structures and actively contributing to the redefinition of knowledge.
Metrics
References
Barton, D., & Hamilton, M. (1998). Local literacies: Reading and writing in one community. Routledge.
Bernstein, B. (1975). Class, codes and control. Volume 3: Towards a theory of educational transmissions. Routledge & Kegan Paul.
Bourdieu, P. (1999). Meditaciones pascalianas. Anagrama.
Bourdieu, P. (1990a). La distinción: Criterio y bases sociales del juicio. Siglo XXI Editores.
Bourdieu, P. (1990b). La reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Siglo XXI Editores.
Fischman, G. (2019). Pedagogía crítica y transformación social: Los caminos de la educación liberadora. Editorial Praxis.
Foucault, M. (1977). Vigilar y castigar: El nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores.
Foucault, M. (1980). El sujeto y el poder. En Dits et écrits (Vol. 3, pp. 192–202). Gallimard.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
Giraldo, R. (2006). Poder y resistencia en Michel Foucault. Tabula Rasa, (4), 103–122.
Giroux, H. (2000). Public pedagogy and the responsibility of intellectuals. JAC, 20(1), 9–42.
Gore, J. (2000). Disciplinar los cuerpos: Sobre la continuidad de las relaciones de poder en pedagogía. En El desafío de Foucault. Discurso, conocimiento y poder en la educación (pp. 31–51). Ediciones Pomares.
Guzmán, M. (2018). Pedagogía crítica y saberes locales: Nuevas perspectivas educativas. Editorial Universitaria.
Hernández, G. (2019). De los nuevos estudios de literacidad a las perspectivas decoloniales en la investigación sobre literacidad. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 24(2), doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n01a10
Hooks, B. (2018). Enseñar a transgredir: La educación como práctica de la libertad. Morata.
Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.
Londoño, D. y Castañeda, L. (2011). Basil Bernstein y la relación lenguaje-educación: el caso del Semestre de Afianzamiento (SEA) de la Institución Universitaria de Envigado. Rev. Lasallista Investig. 8(2), 18-32. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-44492011000200003&lng=en
Kalantzis, M., & Cope, B. (2012). New learning: Elements of a science of education (2nd ed.). Cambridge University Press.
Mignolo, W. (2018). Descolonialidad y pedagogía: Retos del conocimiento y el poder en el siglo XXI. Ediciones del Lirio.
Moreno, E. (2019). La escritura de géneros especializados y su relación con la identidad disciplinar. Estudio de caso en ingeniería industrial. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 24(2), 249–269, https://www.redalyc.org/journal/2550/255060697003/html/
Moreno, E. y Sito, L. (2019). Discusiones actuales, oportunidades y horizontes en los estudios sobre literacidades en América. Ikala, Revista de Lenguaje y Cultura, 24(2), 219–229. 10.17533/udea.ikala.v24n02a02
Pérez, J. (2020). Educación crítica y diversidad cultural: Replanteando el currículo. Editorial Morata.
Popkewitz, T. (1998). Luchando por el alma: La política de la reforma educativa en los Estados Unidos. Routledge.
Popkewitz, T. (2004). School subjects, the politics of knowledge, and the projects of intellectuals in change. En Researching the socio-political dimensions of mathematics education: Issues of power in theory and methodology (pp. 251–267). Springer US.
Skovsmose, O. (1994a). Emancipating mathematics: The struggle for critical education. Springer.
Skovsmose, O. (1994b). Hacia una filosofía de la educación matemática crítica. Editorial académica Kluwer.
Skovsmose, O. (2011). A critical conception of mathematics. En An Invitation to Critical Mathematics Education (pp. 59–70). Brill.
Tedesco, J. (2021). La educación y los desafíos de la globalización: Replanteos para el siglo XXI. Los Libros del Zorzal.
Tobón, S. (2022). Pedagogía crítica y los desafíos del conocimiento en tiempos de crisis. Cátedra.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Unless otherwise indicated, all articles in this journal are published under a
Licencia Internacional Creative Commons 4.0 Atribución-NoComercial-CompartirIgual .
The authors retain the copyright and assign the right to the first publication to the magazine.